Wednesday, July 9, 2008

REnungAN.....

Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi.. jeng!jeng!jeng! .. bunyi.... aauuummmmm!! ! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja.

Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi.

Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.

Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut.

Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni... habislah jadi mangsa buaya
.
Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu. .. Bunyi lebah bawa madu.
Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata.
Hamba Allah tu kata, 'Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni.' kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah

Kalau semua nak tahu ...
si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 2 ekor
buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti.
Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.
Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu.
Madu... madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu.. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Astaghfirullah. ..

Friday, May 2, 2008

BtuL ke ni REzeKI ???

Assalamualaikum.....

terlebih dahulu, bermula pada saat ini S* akan menggunakan kata ganti diri pertama sebagai g(x)....ok...kalau cibon dengan kelirunya, hari ni g(x) nak berkongsi pengalaman dengan bloggers sekalian mengenai "REzeKI".hehehe....
kejadian ini berlaku beberapa tahun lalu apabila g(x) balik cuti semester. Pada suatu petang,<===ceh poyo plak ayat nie..g(x) telah menemani seorang rakan ke Chow Kit Road. Malangnya, ketika rakan g(x) sedang membelek-belek topi m.u di salah sebuah kedai....tiba-tiba.....g(x) telah didatangi seorang lelaki yang agak berumur. pakcik tu memeluk bahu g(x) seolah-olah kami telah lama berkenalan...ish...ish...ish...
belum sempat g(x) mengajukan soalan padanya....
"pakcik ade barang baik punye"tanya pakcik tu...
hati g(x) mula berdebar sambil menjawab "barang???"
"nak tak...dari sabahan...murah je cuma RM20..umur 17 tahun"tanya pakcik tu lagi..
degupan jantung g(x) semakin kencang,rakan g(x) pula dah hilang dari pandangan..ke mana ntah...g(x) cuba menepis pelawaan tersebut...
"tak pe la pakcik"g(x) menjawab.
"jom la...tak nak tak pe,tengok je dulu"tambah pakcik tu sambil tarik tangan g(x) ke destinasi yang belum pasti(syurga duniawi)..
g(x) semakin gementar dan cuba melarikan diri dari pakcik tu...
"takpe la pakcik,saya taknak"g(x) memberitahu berulang-ulang kali pada pakcik tu.
tempatnya tak jauh,cuma beberapa langkah saja...g(x) sempat la tengok tempat tu...pintunya di belakang sebuah rumah kedai...di sana terdapat seorang pemuda bertubuh sasa sedang menjaga pintu masuknya....tak jauh dari situ kelihatan seorang pemuda berkaca mata hitam sedang merokok..(mayb bosss dorang kot)
g(x) cuba mengelakkan diri dari terjebak ke alam "syurga dunia" dengan cara baik kerana dikhuatiri g(x) akan ditembak atau dibunuh setelah menolak pelawaan itu..
Tapi Tuhan itu Maha Kuasa...Alhamdulilah....g(x) dapat meloloskan diri tanpa sebarang kecelakaan...hahaha...biase la hero mana bley mati...
g(x) bergegas keluar dan mencari rakan g(x) tadi...blum sempat g(x) memberitahunya, tiba-tiba g(x) terdengar siulan tikus(bak kata nabil suara tikus mengorat awek tepi jalan)..g(x) berpaling ke arah siulan itu,rupa-rupanya........
pakcik tadi tu memanggil g(x) lagi sambil menggayakan isyarat "JOM"
g(x) pun tak layan lalu mengajak rakan g(x) beredar dari situ...[fobia beb]
selepas insiden itu,g(x) memberitahu rakan-rakan g(x) kerana sehinggakan pada hari ini g(x) sering memikirkan "kenapalah antara ramai pengunjung di Chow Kit road tu, AKU jugak yang dipilihnye>>>ish...ish..ish...konpius AKU"
g(x) bertanyakan soalan itu pada rakan-rakan,tapi inilah jawapan dorang:

a) muke ko lebih matang kot
b) mayb muke ko memang muke pelanggan tetap kot<<<
c) tak tau la
d) MAYB 2 REZEKI KO KOT....hahaha...
BTul kE niE rEzekI???hehehe.....
jawapan nyer tentu tidak....mayb nie lah cobaan....


“Janganlah kamu mendekati zina sesungguhnya zina itu satu perbuatan yang sangat keji dan seburuk-buruk jalan (dalam memenuhi fitrah)” (Al-isra : 32).

renuNG-RenuNgkan daN mAri BerAmaL...

Wednesday, April 30, 2008

ADAKAH KAU LUPA............

video

AdAKAH kAU LUPA.....

Animation saladin nie memg best...grafik perfect beb...

cuba lah hayati lirik lagu nie...mungkin boleh jadi lagu semangat untuk kita semua berjihad...(dalam bidang ilmu dan alam CS)hahaha....

ISH...ish...ish!!!!!!

Askum...actly S* tak percaya telah terjebak dlm golongan "jgn percayakan bloggers" nie...Mayb tlh terpanggil (dapat seruan) dr bloggers yg sedia ade.tp xpe,bkannye wat p'kara x elok pun...malahan dpt ilmu baru cmner nk create blog sendiri..tq guys...lgpun mayb nie slh satu cr nk knal dgn lebih rapat dgn bloggers n ahli nerd crew yang len....tp yeke????maklum laa,time skolah dlu bhagian sosial dpt gred c...ish2...truk gler S* nie..skang ni br la nk mula berjinak2 dgn dunia luar...sbnarnye S* stil xde idea nk mencoret ruangan blog ni untuk dijadikan pembuka bicara... smpaikan S* tersalah jln ketika menuju ke destinasi yg sering mnjadi santapan sahurku suatu ketika dahulu...iaitu "THe LEgend CuRRy"(bak kata Cibon).nie sumer gara-gara duk layanggg nk tulis ape kat ruangan nie...
ok la....sebagai permulaan renung-renungkan lah kata-kata yang terdetik di serebumku semenjak terlibat dengan dunia FUZZY ni... klu x faham xyah runsingkan kepala untuk memahaminya...HAHAHA.....

"hidup ini penuh dengan kekaburan,
tp setiap yang kabur itu pasti ada crispnya....
oleh itu,untuk mencapai nilai dan kepuasan hidup,
kita harus melihat pada kekaburan terlebih dahulu."

MaRI BEramal DAn reNunG-RenUNgkAn.........

Monday, April 28, 2008

terlanjur jd blogger...

so interesting...got new knowledge!!!!
bkn rajin sgt pun nk layan sumer nie..tp sj nk menggatal tangan...
buat pertama kali ni xdok idea nok tulis...tapi tunggukan kemunculan terbaru blog nie...
JAaNGAN TUNGGU LAMA-LAMAa...NAaNTI LAMA-LAMA..JANGAN TERPANDANG BELAKANG.....